روايت كارآفريني كه از يك گياه ناشناخته ، ليف توليد كرد «عظيم رفيعي» كارآفرين فعالي است كه تصميم گرفت با شيوه نوين كشاورزي را انجام دهد و با توليد محصولات خاص براي همشهريانش اشتغالزايي كند. به گزارش خبرگزاري علم و فناوري از استان مركزي ؛ عظيم رفيعي كارآفرين و مديرعامل شركت نبوغ گستران طب شايلين است درباره شروع كار خود اينگونه مي گويد:چندسالي كاشت و توليد گياه لوفا در گلخانه ها در سطح كشور انجام مي شد و من با آگاهي از آن و ايده اي كه براي اشتغالزايي سالها در ذهن پرورانده بودم كار را شروع كردم.
رفيعي با بيان اينكه اين گياه براي كشت به آب و هواي گرم و نيمه گرم احتياج دارد ادامه مي دهد: پس از مطالعه و تحقيق ، زمين هاي استان مركزي را براي كشت گياهي مساعد ديدم وبا ايده نوين كاشت لوفا و نهايتاً توليد ليف گياهي، در سال 95 كار را آغاز كردم.گياه لوفا از خانواده كدو بوده و از اين گياه محصولات متفاوتي را مي توان توليد و در صنايع متفاوت بكار برد.
وي استفاده اي كه از لوفا در شركت مي شود را بيان مي كند :زمانيكه ميوه گياه لوفا سبز رنگ شد قابل خوردن است و مي توان آن را به صورت پخته يا به صورت خام خورد. اما براي توليد ليف زماني كه محصول زرد رنگ ، كاملا رسيده، اسفنجي و فيبري شد از بوته جدا كرده كه شركت نبوغ گستران طب شايلين در اين زمان از آن استفاده مي كند.
رفيعي بعد از موفقيت در بخش اول(مطالعه و تحقيق براي پيدا كردن زمين و كاشت و برداشت محصول) در ادامه صحبتهاي خود مي گويد: براي ادامه كار در سال 96 و 97 نتيجه كار و نمونه كارهاي خود را به پارك علم و فناوري استان مركزي ارائه داده و توانسته ايم وارد مركز رشد پارك علم و فناوري شده و از خدمات ارائه شده توسط پارك بهره مند شويم.
مديرعامل شركت نبوغ گستران طب شايلين به مناطقي كه براي كشت مناسب است اشاره مي كند و ادامه مي دهد:هم اكنون اين محصول در بيش از هزار هكتار از اراضي استان هاي كرمان ، شيراز ، شمال و در حدود 3هزار هكتار از اراضي استان مركزي قابل كشت مي باشد. مقداري از اين محصول را از كرمان به صورت خشك تهيه مي كنيم و در گلخانه اي در مصلح آباد فراهان و در بخش توره زمين هايي را براي كاشت محصول زير كشت برده ايم.
رفيعي در ادامه صحبتهاي خود از اقدامات ارزشمند شركت بومي سازي اين ميوه مي گويد:ميوه لوفا از تركيه وارد ايران مي شد و هم اكنون كه به توليد آن در ايران پرداخته ايم ديگر نيازي به واردات نداشته و از خروج ارز جلوگيري مي شود و در آينده مي توانيم اين ميوه را به خارج صادر كنيم.
مدير عامل اين شركت توضيح مي دهد: :تنوع محصولات توليدي شركت در مقايسه با توليدكنندگان ديگر باعث برتري اين شركت شده است. خط توليد اين ليف با ساخت دستگاهي توسط شركت و به صورت بومي و داخلي راه اندازي شده است و در اين مدت 22مدل ليف طراحي و توليد شده است كه 18مدل توسط شركت طراحي و توليد شده است.
رفيعي درباره تفاوت توليد شركت خود با مشابه هاي آن مي گويد: تفاوت محصول توليد شده با نمونه هاي موجود در بازار مربوط به جنس آن مي باشد. اكثر ليف هاي موجود در بازار از جنس پلي استر مي باشد اما ليف توليدي از ميوه گياهي به نام لوفا تهيه شده است.و كيفيت محصول و گياهي بودن آن باعث متمايز شدن محصول مي باشد.
وي براي معرفي بيشتر محصول توليدي بيان مي كند :در زمان هاي قديم از اين ماده براي ماساژ دادن استفاده مي شده چون باعث برداشتن سلول هاي مرده پوست، شادابي در پوست و تسهيل تنفس سلولها ميشد. هم اكنون از اين گياه به عنوان يك محصول طبيعي براي تميز كردن پوست مي توان استفاده كرد.
رفيعي از آينده ي فعاليت هاي شركت بيان مي كند: شركت علاوه بر توليد انواع ليف قرار است به توليد اسفنج كودك بپردازد كه شبيه سازي آن از روي محصول شركت اسپانيايي توليد اسفنج مي باشد.
مديرعامل شركت نبوغ گستران طب شايلين طرح توليد ليف لوفا را موفقيت آميز عنوان كرده و مي گويد: با توكل به خداوند، تلاش شبانه روزي و صبر توانستيم اين محصول را با نام تجاري «بيولايف» به بازار عرضه كنيم. بيولايف در تركيه بدون e آخر به ثبت رسيده و توانستيم با نام تجاري بيولايف و با افزودن كلمه e ثبت كنيم كه مشكلي براي اين اقدام ايجاد نشود و خوشبختانه در حال حاضر توليد داخلي اين محصول بدون وارد كردن از تركيه با همين برند انجام مي شود.
وي در زمينه فروش محصول مي گويد :از كاشت محصول تا فروش (صفر تا صد)توسط شركت توليد مي شود و عرضه محصول در استان مركزي و تهران مي باشد كه مورد استقبال خوب قرار گرفته است. از آنجايي كه توليد اين محصول كاري جديد و تازه در ايران است هنوز خوب به بازار معرفي نشده و مردم از كيفيت و خواص اين محصول آگاه نيستند. او در ادامه مي گويد : ما هرچه جلوتر مي رويم با مدل هاي جديدتري از اين محصول آشنا مي شويم كه با توجه به ظرفيت و پتانسيل شركت توان اين را داريم كه توليدات را چندبرابر كنيم و هر سال يك زنجيره را براي فروش و پخش اين محصول اضافه كنيم.
رفيعي با بيان اينكه از گياه لوفا محصولات متعددي از جمله ليف گياهي، اسفنج ظرفشوئي، كفي صندل، فيلتر، عايق و چند محصول صنعتي و دستي خلاقانه ديگر قابليت توليد دارد مي افزايد: در صورت حمايت مسئولان در زمينه مالي علاوه بر توليد ليف مي توان با توليد محصولات جديد گام هاي بلندتري در ايجاد اشتغال جوانان برداشت.هم اكنون حدود 120 نفر به طور مستقيم و غير مستقيم در اين زمينه با شركت همكاري دارند.
وي در ادامه صحبتهاي خود از ورود به بازار فروش و استقبال از محصول عنوان مي كند:ابتدا تحقيقات ميداني انجام شد تا متوجه شويم آيا اين محصول بازخورد دارد.قبل از شيوع ويروس كرونا كار توليد لوفا به صورت انبوه آغاز شد ولي با توجه به گران شدن دلار ديگر واردات محصول به ايران صورت نمي گيرد و رقبا همه در حال حذف شدن هستند و اين براي شركت مي تواند روزهاي خوبي باشد تا با توكل به خداوند و توان زياد بازار را به طور كلي در دست بگيريم. از طرفي چشم كارآفرينان و توليدكنندگان داخلي به مشترياني ست كه توليد ملي را به مشابه هاي خارجي ترجيح مي دهند.مردم بايد بدانند اگرما دلمان براي هم نسوزد و از هم حمايت نكنيم هيچ كس بيرون از مرزهاي كشور ما را حمايت نخواهد كرد. بايد اين فرهنگ در بين مردم رواج پيدا كند كه در صورت نبودن جنس ايراني سراغ برند خارجي يك محصول بروند زيرا خريد جنس ايراني مستقيماً موجب اشتغالزايي مي شود.وقتي توليد ايراني مي خريد، توليد انبوه اتفاق مي افتد و وقتي توليد بيشتر شود تعداد افراد بيشتري سركار مي روند.»
مديرعامل شركت نبوغ گستران طب شايلين در مورد آينده اميدوار است و ادامه مي دهد:با توجه به نوسانات قيمتي و بالارفتن ارز و تحريم ها هر كس در ايران توليد داخلي انجام دهد و بتواند بازار فروش را پيدا كند موفق خواهد شد زيرا وارد كردن جنس خارجي بسيار سخت است .
رفيعي مي گويد:با آمدن ويروس كرونا در كشور و جهان تقريباً تمامي صنف ها براي مدتي تعطيل شد اما دو مكاني كه ما براي عرضه محصول مان انتخاب كرده بوديم فعاليتشان به خاطر نياز مردم تعطيل نشد و مشتريان بيشتري به آنجا مراجعه كردند اول داروخانه ها و دوم فروشگاه هاي زنجيره اي.و همين مسئله در امر معرفي محصول به بازار خيلي كمك كننده بود و فرصت فوق العاده اي را براي فروش براي ما فراهم كرد.
وي در پايان صحبتهاي خود انتظارش را از مسئولين اينگونه بيان مي كند: كارآفرين با ايده اي كه دارد كار را آغاز مي كند و نياز به حمايت دارد. مهم خواستن و حمايت دولت يا سرمايه گذار است. از طرفي قوانين پيچيده اداري دست و پاگير و زمان براست و كارآفرين را براي رسيدن به هدف خسته مي كند.توليد كننده نبايد دغدغه اي به جز كار داشته باشد اما متاسفانه دغدغه هاي مختلفي به جز كار به سراغش مي آيد.